– Dominik Sołowiej (Forum Inicjatyw Rozwojowych): Czy kobiecy biznes ma przed sobą przyszłość?
– Maciej Zajkowski: Z całą pewnością tak. Żyjemy dziś w trudnych czasach, przede wszystkim dla biznesu, więc założenie własnej działalności gospodarczej nie jest prostym zadaniem. Tu trzeba wykazać się przede wszystkim wytrwałością, determinacją i wiarą w siebie, a takie cechy charakteryzują współczesną kobietę. Dziś kobiety zajmują kierownicze stanowiska, prowadzą rodzinne firmy, zasiadają w zarządach wielkich korporacji i nawiązują twórczą rywalizację z mężczyznami. Są świetnie wykształcone i wiedzą, czego chcą.
– Płeć nie ma znaczenia w biznesie?
– Moje dotychczasowe doświadczenia wskazują, że z kobietami można dobrze współpracować, bo kobiety są otwarte na nowe wyzwania, kontakty i doświadczenia oraz lubią się uczyć. Chociaż ich wizja biznesu diametralnie różni się od tej, którą prezentują mężczyźni, najważniejsze jest to, by odnosić sukcesy. Tu liczą się wyłącznie predyspozycje i determinacja. Jeśli człowiek jest otwarty, ciepły, potrafi nawiązywać relacje z ludźmi, a przy okazji jest pewny własnej wartości, to może być dobrym menedżerem. Ale żeby odnieść sukces, potrzebny jest pomysł na firmę.
– I wsparcie profesjonalistów…
– Tak. Uważam, że każdy człowiek zasługuje na wsparcie, a przedsiębiorcze kobiety przede wszystkim. Dlatego projekt realizowany przez Forum Inicjatyw Rozwojowych zasługuje na szczególne uznanie. To ważne, że w tym przypadku kobiety otrzymały nie tylko wsparcie finansowe, ale i doradztwo. Bo często dzieje się tak, że kobiety wahają się z decyzją o samozatrudnieniu. Dlatego tu liczy się wiedza, wsparcie merytoryczne i doradztwo. Ale nie jednorazowe, tylko ciągłe, systematyczne, a więc takie, które da przedsiębiorczej kobiecie pewność siebie i czytelne, klarowne wskazówki. Gratuluję wszystkim Paniom, które zdecydowały się na prowadzenie własnej firmy.
– Jakie firmy, prowadzone przez kobiety, mają dziś szansę na rozwój?
– Myślę przede wszystkim o firmach, w których kładzie się nacisk na relacje z ludźmi. A więc są to firmy zajmujące się m. in. marketingiem, konsultingiem, reklamą i public relations. To jest przede wszystkim szansa dla województwa podlaskiego. W świecie, gdzie wciąż mamy do czynienia z bezpardonową walką konkurujących ze sobą firm, przewagę musimy zdobyć dzięki wiedzy, doskonałemu systemowi kształcenia i nowoczesnym rozwiązaniom technologicznym. Ważne jest także osadzenie biznesu w lokalności, tzn. dostrzeżenie możliwości związanych z naszym regionem. Najważniejsze jest jednak to, by kobieta znalazła przestrzeń, w której chce się realizować.
http://www.kobietaprzedsiebiorcza.eu/?s=kampania_upowszechniajaca